Donderdagavond organiseerde Voka – Kamer van Koophandel Kempen voor de 6e keer op rij samen met de provincie Antwerpen de prijsuitreiking Excellente Onderneming en de viering van de jarige ondernemingen. In De Vesten in Laakdal waren zo'n 250 bedrijfsleiders te gast. Joke Van der Flaes (TVL) praatte alles met de nodige grapjes vlotjes aan mekaar.
De jarige bedrijven 2013 :
10 jaar Intertime
Het Geelse Intertime is 10 jaar jong. Het is een uitzend- en selectiebureau, gespecialiseerd in transport & logistiek, maar ook actief voor andere sectoren. Het kantoor, gevestigd in het Geelse Bedrijvencentrum naast Voka, telt nu 5 vaste medewerkers en stelt dagelijks niet minder dan 100 FTE’s tewerk. Het ontstond op initiatief van Transport Gheys en maakt ook deel uit van de Groep Gheys. De nood aan goed opgeleid technisch personeel, gespecialiseerde arbeiders, winkelpersoneel, bedienden, kaderfuncties en ingenieurs is bijzonder groot. Intertime werkt enkel met gespecialiseerde, gebrevetteerde, gediplomeerde of ervaren werknemers. Intertime beschikt dan ook over een logistiek platform waar deze werknemers getest worden op basis van kennis en ervaring. In het opleidingscentrum worden de uitzendkrachten vervolgens verder bijgeschoold, herschoold en begeleid in hun persoonlijke groei. Intertime groeit sterkt. De ambities zijn groot. Er zijn plannen om de komende jaren uit te breiden met extra kantoren in andere regio’s.
10 jaar Kamp C
10 jaar geleden geleden richtte het Provinciebestuur Antwerpen Kamp C op. Voormalig député Ludo Helsen was de bezieler. Kamp C wil scholieren, particulieren én professionelen wegwijs maken in de wereld van duurzaam bouwen. De uitdagingen zijn groot. In 2020 moeten alle nieuwbouwwoningen energieneutraal zijn. Maar vooral in de aanpassing van bestaande woningen ligt een grote uitdaging. Kamp C zet zich hier actief voor in. Locatie is het voormalig militair domein in Westerlo.
In het informatiecentrum kan je als bezoeker kennismaken met een aantal sleutelbegrippen inzake duurzaamheid. Wie een stapje verder wenst te gaan, kan bij KAMP C ook terecht voor advies op maat als het gaat om duurzaam bouwen. Het team van experts staat klaar met gratis bouw- en woonadvies. Naast het infroamtiecentrum is er ook het Bedrijven- en Conferentiecentrum De Basis dat als laagenergetisch bedrijvencentrum open staat voor duurzame bedrijven uit de regio. Vanuit het bedrijvencentrum De Basis als incubator, kunnen jonge bouwondernemingen ook de sprong maken naar een eigen bedrijfsgebouw op Kamp C. Het gonst al 10 jaar van de bedrijvigheid bij Kamp C en dat zal de komende jaren niet anders zijn.
25 jaar Jansen Keukens
Wanneer Jansen Keukens op 24 september 1988, exact 25 jaar geleden, ontstaat, is het nog een eenmanszaak van huidig zaakvoerder Jan Jansen. Al snel verhuisde zijn kantoor van op zolder naar een bureelcontainer, met daarnaast een schuur waar hij samen met twee medewerkers zijn keukens zelf maakte. Zijn vrouw verzorgde ondertussen de administratie. Door zich te richten op maatwerk, groeide het bedrijf al snel naar zeven werknemers. Het werd gauw duidelijk dat ze de schuur moesten inruilen voor een groter atelier en een mooie, grote toonzaal. Die laatste openden ze in 1994 op de Vrijheid in het centrum van Hoogstraten.
Klanten wilden naast keukens ook badkamermeubels, tv-kasten en dressingkasten bij Jan bestellen. Investeren in kwaliteit loont! Het aanbod werd verruimd. Vier jaar geleden opende Jansen Keukens dan ook een nieuwe toonzaal in de Hinnenboomstraat in Hoogstraten. Hier kan de totaalinrichting tot uiting komen.Naast de toonzaal in Hoogstraten heeft Jansen Keukens sinds 2001 met Vermeiren Keukens ook een toonzaal in Wuustwezel
Stilstaan is achteruitgaan en dat heeft Jan Jansen duidelijk begrepen. Niet alleen het aanbod, maar ook het machinepark wordt continu uitgebreid. Bij Jansen Keukens werken momenteel 22 mensen. Die zijn goed voor bijna 5 miljoen euro omzet. Ook de komende jaren heeft Jansen Keukens nog heel wat verrassingen voor ons in petto.
25 jaar SPK
SPK timmert kwarteeuw aan duurzame innovaties in de Kempen
De Strategische Projectenorganisatie Kempen (SPK) blaast dit jaar 25 kaarsjes uit. SPK is ontstaan uit een initiatief van de Kempense werkgevers, vakbonden en politici om gezamenlijk aan toekomstplannen voor de regio te werken en deze plannen ook om te zetten in projecten. Ondertussen zijn honderden strategische projecten gerealiseerd, waarvan sommige nog steeds tot de verbeelding spreken. Zo stond de wieg van PLATO, de succesformule waarmee talloze ondernemers worden ondersteund en dat zijn thuis nu heeft bij Voka, bij SPK. Daarnaast werden sociale bedrijven als WEB en Natuurwerk, die samen ondertussen zo’n 500 mensen tewerkstellen, opgezet.
Bij de start van SPK was onze regio een economische achtergestelde regio. Vandaag behoort de regio Kempen tot de goede middelmaat in Vlaanderen, met relatief lage werkloosheid en een relatief hoge welvaart. In de loop der jaren heeft SPK zich dan ook op de ontwikkeling van nieuwe projecten gericht samen met de verdere incubatie en groei van sommige bestaande projecten die de overgang kunnen realiseren naar een duurzame, aantrekkelijke regio.
30 jaar multidisciplinair studiebureau Groep Infrabo
Groep Infrabo is een studiebureau met diepe wortels in de Kempen. Het werd in 1983 in Turnhout opgericht door de heer Jo Pauels, vandaag nog altijd voorzitter van de Raad van Bestuur bij Infrabo. Het bureau legde van bij de start een grote dynamiek aan de dag met een constante groei als gevolg. Een huurpand op de Markt in Geel werd snel te klein. 1989 opende toenmalig staatssecretaris en burgemeester Jos Dupré het pand aan de oprit van de E313 Geel-West en in 2004 opende minister Van Mechelen het huidige bedrijfspand in Tongerlo.
Basis van het succes? In de Kempen neemt de Groep Infrabo een unieke plaats in omdat dit studiebureau als één van de enigen een bouwproject van A tot Z kan begeleiden. Groep Infrabo is als multidisciplinair studiebureau actief op vier grote domeinen: bouw, infrastructuur, milieu en veiligheidscoördinatie. Omdat het bureau zeer veel expertise en ervaring in huis heeft, is het perfect in staat om gedurende het hele bouwproces op alle domeinen met opdrachtgevers mee te denken. Ze werken het ontwerp uit, tekenen de plannen, doen de nodige studies, maken de bestekken en houden toezicht op de werf.
Een grote troef. Maar ook het schitterende team van 40 hoogopgeleide medewerkers die continu bijgeschoold worden en die crossfunctioneel ingezet worden, spelen een cruciale rol in de groei van de onderneming. Geen wonder dus dat Groep Infrabo haar stempel gedrukt heeft op heel wat landmarks in onze regio. Kijk bijvoorbeeld naar Geel: van het bedrijfspand van Agio Cigars over de heraanleg van het Marktplein tot de nieuwe gebouwen van het Openbaar Psychiatrisch Ziekenhuis en de Thomas More Campus.
35 jaar Segers Interieur
Segers Interieur werd in 1978 opgericht door vader Leo Segers. Als 21-jarige start hij met een eenmanszaak voor het maken van keukens. De eenmanszaak begon al snel te groeien en doet dat nog steeds. De ondernemer nam snel medewerkers aan en verhuisde in Retie van de Bloemstraat naar de Kelderbeemd. Er werd geïnvesteerd in een atelier … en nog een atelier en in een grote en vervolgens nog grotere toonzaal. Ondertussen bleef het aantal klanten én personeelsleden in recordtempo toenemen.
In 1999 zette Kris, de jongste zoon, zijn eerste stappen in het werkhuis. Twee jaar later vervoegde ook Leo’s andere zoon Johnny na zijn studies binnenhuisarchitect in Mechelen de zaak. Dankzij zijn studies kon Segers Interieur 2D- en 3D-plannen maken. Vandaag is Segers Interieur gespecialiseerd in professionele interieurbouw op maat, actief in de productie en plaatsing van dressings, badkamer- en keukenmeubilair zowel als in kantoor- en winkelinrichting. Segers verzorgt totaalprojecten en neemt alle praktische zorgen uit handen van de klanten.
Begin dit jaar werd de zaak opnieuw uitgebreid met een atelier van 5 000m², dat voldoet aan een heel complexe wetgeving en begin dit jaar in gebruik werd genomen. De nieuwe, extra toonzaal van 800m² zal systematisch ingericht worden vanaf 2014. Op dit ogenblik telt het Kempense familiebedrijf 30 personeelsleden … maar als er hier aanwezigen zijn die een carrière move willen maken, het bedrijf is steeds op zoek naar nieuwe collega’s voor zowel het atelier als het team van plaatsers. Vijf à tien personen zijn zeker welkom. Segers Interieur is goed voor een omzet van 3,5 miljoen euro.
35 jaar Vandersmissen Feesten
In de Noorderkempen maken we niet alleen graag keukens, we bouwen er ook graag heerlijke feestjes! Wanneer je de feestjes van Voka bijwoont, weet je dat Vandersmissen een partner is voor kwaliteitsfeesten, voor feestvierders die houden van dat ietsje meer J. Hiervoor doe je beroep op de dienst ‘Catering en traiteur’, het hart van de onderneming. Anderzijds zijn er ook de feestzalen “Hof ter Smisse” waar uw gasten in stijl ontvangen kunnen worden.
Hoe is dit allemaal begonnen?
In 1978 richtte Marc Vandersmissen samen met zijn vrouw Hilde Verheyen een traiteurszaak op, Vandersmissen Feestservice. Het begon allemaal heel bescheiden met een vis- en delicatessenwinkel en een aantal feestjes onder de Hoogstraatse kerktoren in het weekend. En dan ging het snel. Een aantal jaren later was de zaak al aan uitbreiding toe en verhuisde het bedrijf naar de locatie op de Vrijheid 64 te Hoogstraten. In 1991 konden we de feestelijke opening van onze nieuwe feestzaal vieren, Hof ter Smisse opende de deuren. Door de jaren heen groeide Vandersmissen Feestservice uit tot een vaste waarde in de traiteurs- en cateringwereld en specialiseerde het bedrijf zich in het verzorgen van evenementen tot 5000 gasten.
In 2003 bood zich een nieuwe kans met de komst van KRC Genk als vaste partner en sinds 2007 zijn ook de festivals in Werchter een vaste waarde. Sinds 2007 werken de ondernemende dochters Tinne en Liesbeth mee in het bedrijf. Ondernemersbloed, weet je wel. In 2011 verhuisde het ganse bedrijf naar de KMO-zone “Het Groot Veld” in Hoogstraten, onze huidige locatie. Dankzij de nieuwe infrastructuur werd Vandersmissen Feestservice twee jaar op rij bekroond met de titel van ‘Beste Feestcateraar’.
50 jaar Sporta : halve eeuw Sporta-centrum
De missie van Sporta : zoveel mogelijk mensen op een aangename wijze te laten sporten! Met de oprichting van de vzw ‘Sporta-centrum’ in Tongerlo werd vijftig jaar geleden een nieuwe episode aan dit Sporta-verhaal toegevoegd: De bouw van een unieke sport- en verblijfaccommodatie in Tongerlo waar vandaag niet minder dan 50.000 overnachtingen op jaarbasis geteld worden.
Vandaag straalt het Sporta-centrum in Tongerlo een grandeur uit. Verspreid over 13 ha pronken voetbalvelden, waaronder een kunstgrasveld, tennisterreinen, een moderne atletiekpiste, een nieuwe BMX-parcours, een aangepaste fitnessruimte voor rolstoelgebruikers, verscheidene sporthallen en danszalen, maar ook logement in verschillende comfortgradaties, een restaurant en twee cafetaria’s…. dit alles omkaderd door een groene, bosrijke omgeving en een historische abdij.
Het was trouwens in deze norbertijnenabdij dat pater Antoon Van Clé vanaf 1936 het gedachtegoed van Sporta begon uit te tekenen. De roots van sporta liggen dus in de Kempen. Om de organsiatie van jeugdsportdagen, schoolretraites en allerlei beweegkampen een passende locatie te bieden, palmde pater Van Clé een ruw stuk heidevlakte naast de abdij in. Met de hulp van enkele medepaters en studenten werd er een houtenchalet getimmerd en een looppiste aangelegd. Nadat deze sportaccommodatie avant la lettre in 1963 een vzw-statuut kreeg, werd het domein traag, maar gestaag uitgebreid. De accommodatie wordt jaarlijks opgefrist en uitgebreid. Sporta koestert nog grote plannen en neemt zich voor om zich ook de komende 50 jaar zich scorende spits in het sportlandschap te profileren.
50 jaar Groep Kenis
U kent Garage Kenis als de Renault en Dacia dealer voor de regio Kempen. Vandaag telt de groep drie vestigingen, Turnhout, Herentals en Geel, maar de roots van Garage Kenis liggen in Vosselaar. Exact 50 jaar geleden startten Herman en Lief Kenis-Broeckx in deze Kempense gemeente achter hun woning met een garage. Het startschot van een snelgroeiend en bloeiend familiebedrijf.
Eerst werd garage Kenis voor heel wat jaren concessiehouder van Talbot. Er werd een tweede vestiging geopend in Turnhout, eerst in de Otterstraat, maar sinds 1974 op de Steenweg op Gierle. 1983 is een bijzonder belangrijk jaar voor de familie Kenis. Exact 30 jaar geleden switchten ze naar Renault en werden de activiteiten in Vosselaar stopgezet. In het jaar daarop doet de tweede generatie Kenis haar intrede. En dan wordt de groei pas echt ingezet. De vestigingen in Herentals en Geel openen hun deuren, de vestiging in Turnhout verhuist en – na de reorganisatie van het dealernetwerk – wordt Garage Kenis Group Kenis, met naast de drie vestigingen ook 6 lokale agenten en 4 regionale verdelers onder hun vleugels.
De basis van dit succes? De Kenis-formule! Inzetten op groei door continu te herinvesteringen. Durven ondernemen. Een vlakke en duidelijke managementstructuur uitbouwen. Continu investeren in de 60 medewerkers. Maar vooral ook: de klant centraal stellen. Naast een uitgebreid gamma van personenwagens, bedrijfsvoertuigen en tweedehandswagens, maakt de groep vooral het verschil met gekwalificeerd personeel, ruime openingsuren, een uitgebreide vloot vervangwagens en een eigen carrosserieafdeling.
90 jaar Louis Blockx
Al 90 jaar ontwikkelt, produceert, bedrukt en commercialiseert Louis Blockx nv allerhande industriële zakken. Met zoveel expertise neemt de Kempense onderneming uit Arendonk een stevige leiderspositie in de markt in.
Bij de oprichting in 1923 hield grootvader Louis Blockx zich vooral bezig met de confectie van geweven jute zakken en de recuperatie van gebruikte zakken. Die arbeidsintensieve activiteit bood werk aan 150 personeelsleden. Vanaf de jaren ’70 specialiseerde het bedrijf zich om markteconomische redenen in de invoer van afgewerkte zakken uit Azië en werd de traditionele jute vervangen door modernere kunststofzakken uit polypropyleen. Door de toenemende vraag naar bedrukte zakken werd het confectieatelier in Arendonk omgebouwd tot een bedrukkingsatelier. Aanvankelijk werden big bags en container liner bags ingevoerd vanuit Turkije en Oost-Europa, maar steeds vaker ook zelf geproduceerd op maat van de klant.
In 1999 werd gestart met een eigen confectieatelier in Servië. In 2002 werd de huidige productie-eenheid voor big bags in Servië opgericht onder de naam Blockx DOO. Hier worden big bags volledig geproduceerd van granulaat tot eindproduct.In 2006 werd Blockx Logistics bvba opgericht om ook het transport in eigen beheer te verzorgen binnen de Benelux en de omringende landen. In België is een opslagcapaciteit van 14 000 vierkante meter. Samen met Louis Blockx nv maken deze bedrijven deel uit van de groep. De site in Arendonk telt 40 medewerkers. De productiepoot in Servië kan rekenen op zo’n 400 personeelsleden. Sinds 2012 heeft het bedrijf ook het belangrijke BRC certificaat - grade A wat van haar een valabele partner maakt voor de voedingssector.
100 jaar Pidpa en 10 jaar Hidrodoe
In 1913 werd Pidpa, de Provinciale en Intercommunale drinkwatermaatschappij van
de provincie Antwerpen boven de doopvont gehouden. Met één doel: ervoor zorgen dat de ganse provincie Antwerpen drinkwater kreeg. Nu, 100 jaar later, is Pidpa uitgegroeid tot een integraal waterbedrijf dat drinkwater levert aan ongeveer 1,2 miljoen gebruikers EN tegelijkertijd instaat voor het professioneel beheer van afval- en hemelwater in 29 gemeenten in de provincie Antwerpen. Voor elke waterprobleem levert Pidpa een oplossing op maat kan bieden.
Pidpa ontstond uit een initiatief van de toenmalige provinciegouverneur, graaf de Baillet-Latour. Hij maakte zich zorgen over het gebrek aan drinkwater in de provincie. Men gebruikte, behalve in Antwerpen en Turnhout, water uit putten en beken. Naast het ongemak, liep de volksgezondheid gevaar. De aanleg van een volledige infrastructuur doorheen de provincie, met o.m. een leidingnet van meer dan 12.500 kilometer , was een titanenwerk dat heel veel jaren in beslag nam. Een historisch moment voor Pidpa is 1938 wanneer de eerste Pidpa-distributie, mét water uit eigen winning, in Herentals van start gaat. Een andere historische datum is 1 januari 2005 wanneer het takenpakket van Pidpa uitgebreid wordt. Naast het leveren van drinkwater wordt het afvoeren en zuiveren van afvalwater toegevoegd.
Drinkwater uit de kraan, 24 uur per dag, is voor de inwoners van de provincie Antwerpen, een vanzelfsprekendheid. Ook bij de correcte afvoer en verwerking van het afvalwater, wordt al lang niet meer stilgestaan. Maar voor Pidpa blijft dit een hele uitdaging. Water blijft een heel kwetsbaar product, dus dit vraagt van Pidpa continue investeringen in de optimalisering van de werking. Het behalen van een ISO-certificaat is hiervan recent een mooie bekroning.
150 jaar Impressa Herentals Groep Bongaerts
Wat u vandaag kent als het Herentalse Impressa startte 150 jaar geleden in Meerhout als drukker-uitgever Het Kempenland. Het was overgrootvader Laurent ‘Lens’ Bongaerts die het weekblad “Het Kempenland” opstartte. Een blad ‘voor kerk en vaderland’ dat van bij de start meteen veel abonnees kende. De start van vier generaties familiaal ondernemerschap. Grootvader Eugène en vader Etienne hielden het blad elk op hun beurt bij de tijd. Vooral de jaren ’60 waren bepalend. Het Kempenland werd één van de eerste reclamebladen in België. In 1995 beslist de familie Uitgeverij Kempenland te verkopen. Via de Gazet van Antwerpen komt het in handen van Concentra en later Roularta om eind jaren ’90 de eerste editie van De Zondag in Vlaanderen te worden. Vanaf dat moment staat het drukken centraal met de broers en huidige zaakvoeders Bart en Tom Bongaerts aan het roer.
Impressa maakt ondertussen deel uit van de communicatiegroep Grafische Groep Bongaerts. Impressa drukt nog altijd, natuurlijk, zowel offset vellen als rotatie en digitaal. Maar er is meer, zoals een eigen opmaakafdeling en fotostudio. Via participaties is Impressa ook online heel actief zoals grotere webprojecten, online learning en video. Ondertussen zijn er opnieuw belangen in een paar uitgeverijen van consumenten- en nichebladen. Recent kwamen daarbij nog een signbedrijf en communicatiebureau. Eigen bedrijven tellen vandaag ongeveer 100 medewerkers, de totale groep meer dan 200. De gehele groep staat voor een omzet van meer dan 45 miljoen euro.
De familie Bongaerts Tom en Bart (foto) is duidelijk: als familiale onderneming heeft ze heel wat troeven die bepalend waren en zijn voor het jarenlange succes van Impressa: gezond verstand en een sterke verbondenheid met onze medewerkers en klanten.
160 jaar Nieuwsblad van Geel en MGraphics
Het Nieuwsblad van Geel is met zijn 160 jar het oudste weekblad van België. Het is het enige van de vele tientallen lokale bladen die er ooit waren, dat alle economische, sociale en politieke stormen van de voorbije anderhalve eeuw heeft overleefd. Het Nieuwsblad van Geel verscheen voor het eerst in 1853 en brengt vooral nieuws uit Geel en nabije omgeving. Naast actualiteit en sport heeft de krant ook veel aandacht voor lokale geschiedenis, cultuur en de man in de straat.
Gelenaars zullen het misschien niet graag horen, maar de krant werd in 1853 opgericht door Turnhoutenaars, met name de gebroeders Cremers. Wel samen met de toenmalige Geelse stadssecretaris Frans Biddeloo. De allereerste editie verscheen op 19 februari 1853. Het Nieuwsblad van Geel was van oorsprong een katholiek weekblad, al namen de liberalen het in de loop van de tijd wel even over. Het Nieuwsblad is het enige blad dat wereldoorlog twee in Geel overleeft. In 1975 neemt Aloïs Meeus de krant over Meeus start met een industriële drukkerij en de krant wordt onderdeel nv Grafiek, die naast het blad ook een winkel in drukwerk en bureelbenodigdheden uitbaat. Met Dirk Kennis komt de eerste voltijdse hoofdredacteur in dienst. Het blad wordt politiek onafhankelijk.
Isabel Meeus, dochter van AloÏs, neemt het blad in 2008 over en sindsdien heeft haar redactie zich weer gevestigd in het centrum van Geel. Met de oprichting van MGraphics krijgt de krant een nieuwe zelfstandigheid. MGraphics heeft momenteel 6 mensen vast in dienst voor redactie, grafisch ontwerp en drukwerk. Sinds kort bewandelt MGraphics ook de digitale wereld en biedt websites aan voor bedrijven. Het bedrijf zet zijn pijlers vooral in op design en copywriting en biedt een totaal communicatieconcept aan voor bedrijven. De essentie van het uitgeven van een krant (redactie, vormgeving en prepress) worden dus ook op andere domeinen toepast. Dit geeft op haar beurt weer zuurstof aan het Nieuwsblad.
Excellente Onderneming Award 2013 : 3 genomineerden
Belgabroed
Zeggen dat het de koekjes van grootvader Jules Destrooper zijn die aan de basis liggen van Belgabroed, is grotendeels waar. Eén van de zonen van Jules, Walter Destrooper, verhuisde inderdaad naar de Kempen voor de distributie van de West-Vlaamse koekjes in onze regio. Maar het was zijn echtgenote, Magdalena Vandenbroucke, die met het uitbroeden van eieren begon. Het gezin Destrooper woonde in een voormalige broeierij te Kalmthout en het was de ondernemende moeder die de huidige hoofdactiviteit van de familiale onderneming opstartte. Uit verveling ontstaan vaak mooie dingen.
In 1986 werd het bedrijf overgenomen door drie van de zes kinderen van het gezin Destrooper en in 1990 verhuisde het bedrijf naar Merksplas. De start van een opvallend groeitraject. Belgabroed telt vandaag 40 werknemers, staat voor een omzet van 67 miljoen € en voor de wekelijkse (!) productie van anderhalf miljoen vleeskuikens, kuikentjes die tot braadkippen opgekweekt worden. Via dochter Incubel worden broedeieren in een groot deel van de wereld verspreid.
BIG Geel
Eind jaren ’70 werd Europa wakker geschud werd door de dioxineramp in het Italiaanse stadje Seveso. In dezelfde periode gebeurde er in het Geelse een zwaar ongeval met een vrachtwagen die het gevaarlijke Novogeen vervoerde. Het snel en gepast reageren op een calamiteit met gevaarlijke stoffen bleek in beide gevallen een probleem.
De commandant van de Geelse brandweer en de toenmalige burgemeester namen de visionaire beslissing om een databank van gevaarlijke stoffen uit te bouwen en deze via informatisering voor iedereen ter beschikking te stellen. BIG werd de eerste 20 jaren aangestuurd door vrijwilligers. De heer Martens, voormalig directeur van de Technische School van Geel en de Katholieke Hogeschool Kempen, vandaag Thomas More, werd één van de bezielers van het eerste uur en is vandaag als 79-jarige als voorzitter nog altijd nauw betrokken bij het wel en wee van de organisatie.
De vzw ontwikkelde een databank met informatie over gevaarlijke stoffen en mengsels. Meer dan 50.000 volledige productdossiers en 40.000 dossiers met basisgegevens. Continu gecontroleerd. Vandaag online beschikbaar in 17 talen. BIG heeft ook een noodcentrum uitgebouwd dat 24 op 24 bereikbaar is bij ongevallen met gevaarlijke stoffen. Een team van 46 goed opgeleide medewerkers werkt de klok rond voor een indrukwekkend klantenbestand van ondernemingen en overheden uit de hele wereld.
Group De Wolf : de winnaar Excellente Onderneming 2013
In Turnhout, op de site van Group De Wolf, gonst het van de bedrijvigheid en de nieuwe ideeën. Files helpen een transporteur en logistieke dienstverlener meestal niet. Vanuit Turnhout wordt er dan ook nagedacht over oplossingen die voor wat meer beweging op de weg kunnen zorgen. Klantenservice gaat hier bijzonder ver.
Het bedrijf werd opgericht in 1926 door Alfons De Wolf, overgrootvader van huidig bestuurder Francis. Hij was de eerste fiere eigenaar van een ‘camion’ in Turnhout en reed er dagelijks mee op een neer tussen Turnhout en Antwerpen. Transport betekende dus de start van de familieonderneming en bleef – mee uit respect voor de passie van haar stichter – deel uitmaken van het aanbod van De Wolf.
Group De Wolf is vandaag de commerciële naam voor vier ondernemingen actief op het vlak van transport & logistiek. Als klant hoort u dus vooral van Groep De Wolf, maar De Wolf is moeder van vier flinke dochters die instaan voor personenvervoer, een express koeriersdienst, logistiek & warehousing en een douanekantoor. Door met de Wolf in zee te gaan, kunnen klanten dus beroep doen op een betrouwbare en flexibele partner met een breed gamma aan complementaire diensten.
Enkele jaren geleden trok achterkleinzoon Francis De Wolf Wies Verhulst aan als managing director van de groep. Wies brengt heel wat ervaring in de sector mee en verzekert mee de continuïteit van de onderneming. Er is een managementteam aangesteld. 2 neven van Francis zijn ook nog actief in de zaak. Jef staat in voor de IT en Fons voor de dispatch. TH / Nnieuws.
Co-sponsor van de avond was VOLVO Van Houdt Kempen.